i luv ilmu

Ahad, 11 September 2011

7 Golongan Yang Diuji Allah

firman Allah SWT yg bermaksud:

''Dialah yang menjadikan kematian dan kehidupan itu sebagai menguji kamu siapakah di kalangan kamu yang terbaik amalannya." (surah al-mulk:2)

Dalam satu hadith Rasulullah SAW, baginda menarik perhatian umatnya bahawa ada 7 golangan manusia yg sentiasa diuji ketahanan daya juang mempertahankan komitmennya terhadap agama dalam kehidupannya itu:

1. Pemimpin

setiap pemimpin mestilah sedar bhw dirinya sedang diuji oleh Allah.Namun jika dirinya sendiri tidak dipimpin oleh pimpinan iman maka corak kepimpinannya yg tdk amanah,rasuah dan menggunakan apa sahaja cara utk kekal memimpin akn memusnahkan diri sendiri.

2. Pemuda yg membesar dalam keadaan beribadat kepada Allah SWT.

3. Seorang lelaki yang hatinya sudah terpaut dengan masjid.

4. Dua orang lelaki yang membina persahabatannya kerana Allah SWT.






5. Seorang lelaki yang berjaya mempertahankan imannya walaupun ia digoda oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan rupa paras yang menawan.





6. Seorang lelaki yang menyembunyikan sedekah jariahnya sehingga ia tidak diketahui oleh orang lain.



7. Seorang lelaki yang bersendirian bermunajat kpd Allah SWT lalu mengalirkan air matanya penuh penyesalan dan akur kekerdilannya di hadapan allah SWT.

mudah-mudahan Allah SWT akan kekalkan kita dalam perjuangan bagi menegakkan dan mengekalkan keimanan dalam diri dan keluarga serta kita diberi kesedaran bhw kita sedang diuji iman kita semua.mudah-mudahan kita semua diberkati dan dipelihara Yang Maha Esa..amiin..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan